March 31, 2009

Resepi Kek Zebra

Posted by mummyseri at 2:19:00 PM
Resepi ni kite copypaste je dari resepi net...
untuk k.Ina KL selamat mencuba..kite wat tak brape cantik zebranya..
kalo tgk gambar asal kek ni mmg cantik sgt...:)
Bahan A
  • 6 biji telur ayam
  • 165 gram gula kastor
  • 1 sudu besar ovalett
  • 45 gram susu pekat manis
  • 25 gram air
  • 1 sudu teh vanilla
Bahan B
  • 250 gram tepung gandum
  • 1 sudu teh baking powder
  • (ayak 2 kali)

Bahan C

  • 150 gram butter - dicairkan
  • 1 sudu besar dark choclate - warna kek lebih cantik n sedap
  • * guna loyang 8 '

Cara - cara membuatnya :

1. Sapu dasar loyang dengan mentega dan alas dengan kertas minyak. Dibahagian kelilingnya sapu dengan mentwega dan tabur sedikit tepung.

2. Cairkan butter dan ketepikan.

3.Ayak tepung kemudian panaskan oven 150'

4.Masukan semua bahan A dalam mangkuk adun putar seketika lebih kurang 1 minit @ hingga semuanya sebatinya -jgn sampai kembang.

5. Masukkan tepung dan putar no.6 @ high speed selama 10 minit.

6.Perlahankan dan tuang butter yang telah dicairkan tadi sikit demi sedikit -lebih kurang dalam lima kali tuang dan adun sebati.

7. Bahagikan adunan kepada 2 adunan.Lebih kurang 1 adunan dapat 500 gram.

8. 1 adunan dimasukkan 1 sudu besar dark choclate.Gaul rata n jgn terover mix.

9.Mula melapis di tengah2 loyang dengan 2 sudu besar warna asal dan 2 sudu besar warna choc dark diatasnya.ulang dengan cara begini hingga adunan habis.

10. Telah siap bolehlah masukkan ke dalam oven dgn suhu 180' selama 45 - 55 minit.

9 comments:

ain on March 31, 2009 at 3:42 PM said...

cantiknya kek. beul2 mcm kulit zebra..lain kale je.

Datin El on March 31, 2009 at 6:23 PM said...

wah, cantik menarik membuat kita tertarik..kena cuba nih.

Suzi on March 31, 2009 at 6:52 PM said...

apa lak tak cantik...cantiklah tu...mcm zebra betuk je...

mummyalyssa on April 1, 2009 at 12:24 PM said...

k.Ain - camanela agknye yek kalo mmg betl kek tu kale itam outih je :)

Datin El try le..mmg best..

Suzi - nnt kite nk try kek yg pakai putih telo cam suzi wat tu...

QiStinA's on April 1, 2009 at 1:47 PM said...

eh...sri..cantik le tu..sebijik mcm zebra... nak try jugak la nanti..he.he

mummyalyssa on April 1, 2009 at 4:49 PM said...

ala yeke...biaser2 je la qis..nnt try la ye..msti cantuknyer corak zebranye tu..

cikmanggis on April 3, 2009 at 4:33 PM said...

Tiap hari kita masuk blog mummy ni,tak puas tengok kek zebra ni,camana boleh cantik camtu coraknya ya?

mummyalyssa on April 3, 2009 at 11:47 PM said...

Cik manggis..corak zebra tu jadi mcm tu hasil dari cara melapis adunan tu yang selang seli..try la..tak perlu dikacau adunan tu..juz wat mcm tu aje n jadilah ia...:)

Hati Kristal on April 13, 2009 at 5:01 PM said...

Salam persinggahan,
kek yang menarik...buat lapar je tengok, hari pula hujan...keroncong perut. Tengokpun tertarik apa lagi rasanya tentu sedap.

Post a Comment

lw

Blog Widget by LinkWithin
 

Epok-Epok Pusing Alyssa dan Hannah punye Blog