Pancake Mayo


  
Tq kaknor kongsi resepi pankek ni..memang lembut ;)..kite share plak resepinya kat sini..pagi ni sarap ni saja, sebab tengahari nanti nak pergi jemputan kenduri kat uma kawan..


Resepi Pancake Mayo ~ KakNor Secubit Garam

Bahan-bahan :

  • 3 sudu besar butter/majerin ~ dicairkan
  • 1 bj telur (guna saiz A)
  • 1 1/2 cawan tepung naik sendiri
  • 1 sudu teh baking powder
  • 1 sudu besar gula castor
  • 1 cawan susu segar
  • secubit garam
  • 1 sudu besar jus lemon (kite tak letak)
  • 1 1/2 sudu besar mayonis 

Cara membuatnya :

  • Campurkan kesemua bahan dan gaul sebati.
  • Boleh guna blender atau guna balloon whisk jer. Kite guna whisk saje.
  • Biarkan selama 10 minit.
  • Kemudian bolehlah dioreng dlm frying pan hingga masak.
  • Sedia dimakan dengan topping kegemaran masing-masing.
seri kecik memang tak sabar , masa kite bz snap2 ada je jari-jari halus nak ambil dan ngappp lam mulut ;)

 
* Note dari KakNor : adunan ni mmg nampak pekat sikit, tapi lembut dan gebus jer hasil dia nanti,kalau nak tambah air sikit pun tak per, tapi jangan banyak, nanti cair. kalau cair pancake kita jd nipis jer, tak cantik.



 ini acuan bentuk love yang kite guna wat penkek ni, terlebih rajinlah ni, kalo tak bulat jer bentuknya..



KALAU TIDAK ADA BAHU UNTUK BERSANDAR, SELALU ADA LANTAI UNTUK BERSUJUD

8 comments:

K.Nor said...

salam maal hijrah seri.. wahh cantiknya bentuk love :)

izahdaut said...

waaahh..cantikknya...ada acuan loveee

Cik Andam Hazlina said...

sedapnya kak... terliur plak nengoknya...

Treat and Trick said...

Salam Maal Hijrah Seri, betul2 gebu pankek tu, cantik pulak acuan nya...

nOOrsha said...

cantiknyee bentuk lop tu..beli kat ne kak???

mummyseri said...

Kak Nor, rasanya yg bulat lagi best..ni lambat ..

Izah ~anak2 kite kalo bentuk2 cam ni..suke lah mkn..

Hazlina ~ alala, ambillah ;)nk yg segera kat Mc D pon ada..lembut n sedap jugek..

Kak TnT ~sama2 kak..

Noorsha ~ akak beli kat kedai brg2 jepun DAISO nama kedai tu..kt sana ada jugak rasanya..

sitiezahim said...

cantiknye love-love dia..jeles tau..hehe..skali pandang cam apam balik la kak seri..nak terai la ye ye

~~zAnAfAhMi~~ said...

akak beli penkek nona je, senang...takyah fikir2 resepi...rasa mcm kat McD tu, apa2pun penkek seri 'menawan' hati sb bentuk love tu!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...