Acar Rumpai Laut

Nak share pasal "Rumpai Laut"..
ermmm... Acar Rumpai laut..???
sejenis makanan ni ..
popular di daerah Semporna Sabah..
Al kisah,
masa sambutan Jamuan Raya Jabatan ,
ada Acar Rumpai Laut..
so far so good
rasanya macam makan jeli @agar agar :) ..
menu ni ada campuran cili, bawang,
mangga dan asam limau ..
maka jadilah acar rumpai laot..
nak try dtgla Sabah ye kengkawan..:)
yg mmg kt sabah try la ..

Rumpai laut merupakan bahan asas untuk pembuatan sabun, kosmetik, syampoo, makanan dan gelatin. Ia juga boleh dijadikan snek, pembalut sushi, bahan asas ubat gigi dan lain-lain. Bahan utama yang diekstrak keluar dari rumpai laut adalah 'carrageenan'. Inilah bahan yang menjadi penstabil makanan dan kosmetik. Snek rumpai-laut merupakan makanan yang lazat, berprotein tinggi dan penuh dengan khasiat iodin, fosforus, kalsium, zat besi dan vitamin. Selain itu terdapat juga makanan tempatan yang berasaskan rumpai laut seperti 'acar rumpai laut' dan ' isi udang rumpai laut' yang mudah dinikmati di restoran-restoran tempatan.
petikan di atas diambil dari sini dan boleh rujuk sana ye..

KALAU TIDAK ADA BAHU UNTUK BERSANDAR, SELALU ADA LANTAI UNTUK BERSUJUD

10 comments:

salamdariborneo said...

seri,akak tak pernah rasa lagi rumpai laut,nak kena cuba juga nih.

ain said...

tak pernah tau yg rumpai laut boleh buat acar. something differenet ni!!

allkmurni said...

mase aku kat keningau dulu ade la tgk dorang jual kat tamu,tp tak proses lg la...klu dh siap utk d mkn memang aku rase punye...tp mase tu x de perasaan nak mkn...heheh...
dh tengok hg pnye n3 ni cam tringin la plk...nsb la x ngidam klu x jenuh aku...huhuhu

wantie said...

ni ker reabu sarey yg glamour kat kelantan tue. kalau kerabu sarey tu aku pernah makan la. sodap woooo.. mak aku memang minat giler..

tapi sekarang tak dapat nak makan dah.. sebab dorang ckp rumpai laut kat kelantan tu keracunan...

kalau aku jengah kat sabah aku nak cari benda alah ni lah..

ibusinga said...

boleh buat jerabu tak??
ekekekeke...

mamaaerish : said...

adouhai.. tringinnyer..... wa hu hu.... camno nk buek nih..... mkn krabu mangga jer la..... ahak2

azah said...

salam seri, akak pun mcm maria, selalu 'limpas' je kat org jual rumpai laut ni..tak berani nak try...member2 kat semenanjung beria mau try...seri penah makan ke?

lily azliyana @ mama zara said...

uishh..rase macam jelly ker. makan cenggitu jerk or makan ngan nasik..sungguh jakun nih..hehe

rase prnah makan rumpai laut. tp rumpai laut yg balut sushi tu..=p

mummyseri said...

kak maris~kalo akak nak rasa bagus yg kat semporna sbb gred A kat sana.x yah beli kalo kat tamu tu...sbb xtau dorang ambil kat mana..

k.ain ~ seri pon firstime ni tau makanan..kalo x dok kt sini x tau jugek kot!!

ky~huhuhu tiket mula mula suda meh ler dtg jenjalan sekuarge sini blehla mkn nnt :)

wantie ~ kwn sy yg org klantan ckp lebih kurang la mcm tu tp rumpainyer halus lagik ..ye la bahaya jugek kalo yg da keracunan kan..

Kak IS ~ isk..isk akak ni..nak kena ye :P

mummyseri said...

mamaaerish ~ yelahhh jaoh kalo dkt bole kasikan..hehhe mkn krabu mangge pon sodap gaks kan...

kak azah ~ wsalam kak ..ada rase sikit aje..cukupla untuk merasa sbb mknn baru kenal..ni rumpai gred ok dr semporna ,caw.polis marin yg bawa masa jamuan raye aritu..kwn seri ckp kalo yg ada jual kt tamu xyah belila sbb x tau dorg ambil kt mana..krg keracunan plka haru jadinya..kalo yg kt semporna ok la kot..sbb mmg byk kt sana..

lily@mamazara ~ mase jamuan tu dorang mkn cam gitu kire ratah ajela..bole je mkan ngan nasik..kite pon jakun jek mase firstime tgk..kite x brape doyan la..rasa sikit aje..
ye betol la tu, yg balut sushi pon asal dr rumpai laot gak kan...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...