Puding Balqis


Suke tengok puding ni kat uma sisYatMaria, memikat dengan warna dan kilatnya..kite macam biase edisi sendiri , jenis tak sabar nak melapis-lapis so jadiklah cam ni..takpe yang penting sedap..tq buat k,yatmaria dan k.Nor..:)

Puding Balqis
KakNor Secubit Garam

1 paket agar2 serbuk (10gm)
450ml air
150ml susu cair
2 biji telur gred A
5 sudu besar gula
3 sudu besar marjerin/butter
1 sudu teh esen vanila
pewarna mengikut citarasa masing2

Cara membuatnya :
  • Masakkan serbuk agar2 dgn air dan gula hingga mendidih dan masukkan marjerin dan susu cair. Masak lagi hingga mendidih sambil dikacau.
  • Masukkan vanila dan padamkan api. Biarkan seketika (lebih kurang 15 - 20 minit) sehingga agar2 suam2 panas.
  • Pukul telur hingga betul2 kembang (buang tali pusat telur utk menghilangkan bau hanyir telur) dan masukkan adunan agar2 kedalam bekas berisi telur td. Kacau hingga sebati.
  • Bahagi adunan kepada 2 atau 3 bahagian dan masukkan pewarna yg disukai. Kacau hingga serata warna adunan puding td.
  • Sendukkan adunan puding kedalam bekas atau loyang secara selang seli hingga habis. Untuk meletakkan lapisan yg kedua tu pastikan diletak perlahan-lahan di bahagian tepi dan jgn dibahagian tengah supaya ia tak bolos masuk dalam lapisan yg pertama.
  • Sejukkan dalam peti ais sebelum menghidang.
  •  
     

KALAU TIDAK ADA BAHU UNTUK BERSANDAR, SELALU ADA LANTAI UNTUK BERSUJUD

5 comments:

ijan said...

Cantiknye puding... kaler2 garang gitu... makan bukak pose sejuk2 best ni :)

Yat Maria said...

seri,

sgtlah santek sekali bila dah memarble cam gini..sgt terang kaler dia, akak pu suker gak :)

mummyseri said...

ijan~hehe mmg garang kalernye sbb tuannyer garang gitu..:)

mummyseri said...

Kak yat~ huhu trpakse terang kalenya kak, kalo cam ni anak kite tertarik nk makan...tak abes abes dia puji , sebab cantek n sedap :)..

Jiya said...

kaler mengugat keimanan posa ni. muehehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...