Kuih Lapis

Akhirnya kite turun padang melapis untuk kuih lapis ni..memang takut tak ok aje.. sebab penah try sebelum taktau kat mana salahnya tak ok lah pulak..alhamdulillah alyssa suke pulak makan ..nak biasakan dia supaya makan semua jenis kuih ..yelah asyik donut aje yang dia suke..berjaya kite menarik perhatian  dia untuk makan dengan memotong kuih tu dalam pelbagai bentuk, kite bikin setengah adunan..makan bertiga saja;).. resepi dari uma kak yatie..tq kak..berkenan tengok kat uma kakjun..resepi kat bawah dari uma kak jun..


Bahan-bahan

  • 1 1/2 cawan tepung gandum
  • 3 sudu besar tepung beras
  • 2 sudu besar tepung jagung
  • 1 cawan gula
  • 5 cawan santan
  • 1 sudu kecil garam
  • pewarna merah dan perisa rose
 
 
  Cara Penyediaan
  1. Gaulkan semua bahan-bahan dan tapiskan.
  2. Bahagikan adunan kepada 2 bahagian.
  3. Masukkan perisa rose dan pewarna merah dalam 1 bahagian adunan dan biarkan warna putih dalam 1 bahagian lagi.
  4. Panaskan kukusan dan sapukan sedikit minyak pada loyang yang akan digunakan.
  5. Masukkan 1 senduk adunan merah dan kukus selama 5 minit.
  6. Lapiskan pula 1 senduk adunan putih dan kukus lagi selama 5 minit.
  7. Lapiskan lagi adunan merah dan putih berselang-seli hingga habis. (*bagi adunan terakhir, saya balut tudung periuk dengan kitchen towel agar air tidak menitis ke atas permukaan kuih dan dikukus dalam 20 minit ).
  8. Sejukkan dan bolehlah di potong dan di hidangkan.


yang ni untuk berposing  saje;)..
dapatlah dalam 10 bentuk untuk bekalan alyssa dan hannah..


Bekalan kite, haa tengok kan dah tak cantek sangat potongan kuihnya..tapi sedap tau ;)




KALAU TIDAK ADA BAHU UNTUK BERSANDAR, SELALU ADA LANTAI UNTUK BERSUJUD

9 comments:

MULAN said...

seriiiii...!!! saya suka sangat kuih lapis tapi malaaaass sangat buat.. tapi pernah buat & tak jadi.. lembik sangat..

mummyseri said...

hehe kak samalah kite pon suke makan..slalu mkn yg mak bikin n org lain bikin..nak lah pulak mkn bikinan sndiri;)yg ni jadik tau..try resepinya..kite takot jugek tak jadi..alhamdulillah ok..try kak..cayok-cayok..

Seri said...
This comment has been removed by the author.
hana said...

lawooooo.... sini susah tol nak jumpa kaler pepel!

Yatie said...

Salam Seri,
Wow cantik kuih lapis warna purple tu...buat bentuk2 mcm tu mesti anak2 suka nak mkn kan...

..:: k i n a k O y u @ m a m a ' a D a m ' ::.. said...

x pernah masak kuih lapis. selalu beli jer..igt nti nak try la...

Chik Mimi said...

salam seri lamanya akak tak melapis sedapkan kue ni

mummyseri said...

k.hana ~ yeke siannyer..takpe kalo akak yg bikin takde kale pepel pon xpe kale lain pon cantek..sharp gitu akak wat potongan apa2 kuihnye..

Kak Yatie ~ wsalam kak, tq kak sedap resepi akak ni..

Kina ~ trylah, sedapn puashati;)

Kak mimi ~ lapis kak jgn tak..kalo byk anto sini sikit tak cukup 1/2 adun je tu..

Suzi said...

seri...cantiklah warna tu..purplr lg..
btk pun cute je...budak2 mesti suka...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...