Bola Kentang Keju

Resepi ni amek kt uma dak jiya.. nama asal Bebola Kentang Berinti keju.. hehehe panjang sgt nama tu yg pendekkan snirik.. jiya mmg sedap tp akak bikin xla secantik jiya ;) ni kopipes resepi dr uma jiya jugek.. note; kite buat snirik serbuk roti tu ada belen lagi 4 kpg roti yg da nak expired tp lom lagikla kite wat sparuh adun jek..ni pon x larat nk abeskan.. bola pon besau jek.. cis plak tak gune pon yg kiub gune KALO KEJU MESTI KRAFT ;)... Bahan-bahan:
  • 300g kentang kukus, lecek halus
  • 2 sudu makan susu tepung
  • 1 biji kuning telur
  • 1/2 sudu teh garam
  • 1/4 sudu teh serbuk lada sulah
  • 1/4 sudu teh serbuk pala <-- tarak stok
  • 1 sudu makan mentega tawar
  • Minyak
Bahan inti:
  • 22 ketul kiub keju
Bahan pelapis:
  • 2 biji putih telur, pukul ringan
  • 100g serbuk roti kasar berwarna oren <-- guna serbuk roti putih tu jer...
Cara membuat:
  1. Kacau rata bahan kulit
  2. Ambil sedikit adunan. Leperkan. Intikan dengan kiub keju. Bentukkan bebola
  3. Gulingkan dalam serbuk roti kasar. Celupkan ke dalam putih telur. Gulingkan lagi ke dalam serbuk roti kasar.
  4. Goreng dalam minyak yang telah dipanaskan dengan api sederhana sehingga masak.

KALAU TIDAK ADA BAHU UNTUK BERSANDAR, SELALU ADA LANTAI UNTUK BERSUJUD

4 comments:

Jiya said...

hiskkK!! terliur plak cheese cair tu. kita nyer tak cair camni. geram jek nengok ni. nanti try guna keju lain plak. alalalala.. kita pon tadak la posing lawa sgt. mmg ada sstgh mcm gempa bumi skit. hehehehehe

ain said...

yummy!!! kalau anak2 akak nmpak ni, mesti dia suruh buat.hehe

Naz-Segalanya disini said...

ya allah..sedap nya tengok gambar tu..seri..hantar lah KL

mummyseri said...

Jiya ~ errrmm mmg enak tang cis cair tu tp kalo da sejuk cis tu beku gaks..kalo nak cair pns jap la..
x rugi buat :)

kak ain ~ mmg pon anak kite suke jugek ..

Naz ~ kalo dkt mmg da ulur kt naz barnag tige mepat biji..pakkal jaoh beribu batu ni..ampon mmg x dpt nak antokan :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...