Pisang Kaki

pisang kaki @ persimmon

Ni la orang panggil buah Pisang Kaki..atau "Persimmon"..sekali pandang mmg saling tak tumpah cam rupa tomato kan..kalo kale merah mmg macam pon kan..tapi buah ni mmg kale oren ni dan besa sikit dari buah tomato..ni ada sejibik je pon..makchor kite kasi..dia wat bekal mase dtg sini..da balik pon orgnyer smlm..bagos buah ni byk khasiatnyer..
(lebih2 lagi sape yg nak langsingkan bdn mkn le buah ni) ia membantu tau..untuk turunkan tekanan darah tinggi jugek..maklumat di bwh ni sy cari kat google:
"Pisang kakiTurunkan Tekanan Darah Tinggi Pisang Kaki sejenis buah yang berkhasiat yang mengandungi vitamin C, glukos, sukros, fruktos dan iodin, bernilai tinggi dari segi perubatan. Ia amat berkhasiat dalam menurunkan tekanan darah tinggi, meningkat pengaliran darah dalam pembuluh darah koronori, mengatasi masalah sembelit dan meredakan sedu. Sungguhpun buah ini disebut pisang dan berwarna kuning tetapi bentuk serta isinya tidak menyerupai pisang-pisang biasa yang lain. Buah yang berbentuk bulat, berisi ranggup dan berbiji ini berasal dari keluarga Ebenacea. . Serbuk putih yang terdapat pada permukaan buah pisang kaki yang kering juga manis rasanya dan mengandungi manitol, glukos dan vitamin C amat baik untuk paru-paru dan jantung"
(sumber :ttuyup.wordpress.com/2006/.../buah-buahan-dan-nilai-ubatan )
ok sambung balik, buah pisang kaki ni sedap dan manis rasanya..setakat dok sabah ni dorang cakap ada tp kite x penah nmpk..mgkin pasni kalo g belanja barang ternampak la kot..tapi rasanya kalo kat KL sana lagila byk kan..
Reaksi kengkawan kt opis..pisang kaki ???//$#?"..pisang ada kaki ~? atau pisang mcm bentuk kaki ?..hehheh dah blur x dpt bayangkan lah..cam pisang la..macam macam la..da rasa baru tau kan.. apa korang rasa ? rasa oren ker @ rasa pisang kaki ? :) .. tu pun rasa yang sebijik ni aje la..last2 meleset sume..taraa ni selepas kena bedah...
"errrmm sedap dimakan begitu saja"

KALAU TIDAK ADA BAHU UNTUK BERSANDAR, SELALU ADA LANTAI UNTUK BERSUJUD

8 comments:

linahilmin said...

salam...
ohh.. ada entry pisang kaki jugak! :p
sedap kan...! kat sabah susah dapat ye, kat sini tengah musim ni. kat mana2 pun murah je. i sker yg lembik2 gitu. nyummmmm!

Putra Mama said...

pisang kaki mmg kegemaran anak i.. sebijik mmg x cukup kalo mkn ngan mama..;)

mummyseri said...

linahilmi ~ oyeke patutlah smpai ke sini makchor sy tapau .. :)

ibu emy efy eqy said...

ini ke buah pisang kaki. akak tak pernah tengok pun.

ingatkan macam pisang!

allkmurni said...

rupa pisang takde...rupa kaki pun takde...camne la leh dpt name tuh...muskil nihh...hihihi...penah rase...tp x reti makan...camne tu...huhu...

ibusinga said...

laaaa.......
kita baaaaru makan banana foot ni tadi...
baaaaaru nak gugel nama mat saleh dia apa..
daaaah ada org tolong bagi info..
tenkiu..
;)

lovelygift said...

mmg sedap buah ni, byk gak kan khasiat die..thanks for the info

Anonymous said...

pokok pisang kaki ni boleh membesar setakat mana?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...