Bread & Butter Pudding


 Resepi Bread & Butter Pudding

Bahan-bahannya :
  • 10 keping roti gardenia
  • 500 ml susu uht@ fresh milk
  • 300 ml whip@fresh cream
  • 5 biji telur
  • 100 gm gula castor
  • 30 gm gula castor (utk ditabur atas puding just before bakar)
  • 50 gm raisins
  • sedikit potongan nenas tin (boleh gak ganti dgn lychee,epal hijau @ buah2an lain yg disukai)* kite tak taruk..
  • butter (untuk disapu pd setiap keping roti)
  • esen vanilla
 
Cara membuatnya :
 
  1. Telur dan gula di pukul hingga gula hancur.
  2. hen add milk, cream and esen vanilla dan pukul sebati.
  3. Susun roti yg telah disapu mentega dan dipotong kecil ke dlm loyang pembakar.
  4. Sambil ditabur kismis dan potongan nenas diantara lapisan roti dan lapisan atas sekali.
  5. Kemudian tuangkan bancuhan susu tadi. 
  6. Lastly taburkan gula castor diatas roti tadi sebelum dibakar supaya nanti ia akan caremelised on top of the pudding.(memberi bau yg lebih wangi lagi!) 
  7. Bakar didalam preheated oven @ 180 c secara water bath(letak loyang atas dulang berisi air utk memastikan kelembapan pudding itu) selama 40-45 minit.(ikut oven masing2)


zoom dekat sikit..



Nota ~ 


☺kite guna roti gardenia chocolate raisin..tu yang nampak kecoklatan sikit..
☺kite campak-campak almond flakes tu  untuk sedapkannya lagi :)..
☺macam biase , blueberry tu alyssa punya pilihan..
☺siapa yang suke bread pudding mesti cuba resepi yang ini..dijamin sedap ..tq kak inahar ..

KALAU TIDAK ADA BAHU UNTUK BERSANDAR, SELALU ADA LANTAI UNTUK BERSUJUD

8 comments:

Watierman, rmanbkr said...

Hrmmm lama jugak Akak tak buat puding roti ni....sebab roti selalu tak cukup hehehe!! Kalau selalu anak2 akak suka letak choc chips!!

izahdaut said...

ooo patut la cekelat..ingat kan letak ckelat..sedap nih...lemak berkrim...

HALAMANKU said...

mmm syedap tu.. tang lelehan yg x tahan tu... nak join..

[-suziey-] said...

wooooo maveles..huhu sedapny7a...

mummyseri said...

Kak Watie ~yelah kak yg sebenarnya anak kite pon suke choc cip..sblum2 mmg boh pon..kali tak :)

Izah~ aah roti cekelat..sedap..try yek..

erma~meh join skali..mkn ramai2 best..

suziey ~ ermmmm betol suziey mmg sedap kalo wat sikit x cukup nih :)..

cikmanggis said...

kena buat jugak ni sebab roti dalam peti ais tu dah nak habis umur hehe

mummyseri said...

Kak manggis ~ buat kak jgn x buat..mmg sedapkan :)..

sitiezahim said...

hai..slamat berkenalan...mmm cm sedap aje..nanti sy terai resepi nih bule ye...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...