Marble Butter Cake


Lembut aje struktur kek marble ni..resepi dari kawan kite, BFF kami sama-sama belajar sebumbung masa sekolah rendah dulu...sekarang ni sering bertukar2 resepi dengan dia..kwn kite izinkan share kat sini..


Resepi Kek Marble Butter

Bahan2 :
A)  370g butter(kwn kite syorkan guna anchor)
     1 tsp vanilla essence


B) 4 biji telur putih
     240 g gula caster
     8 biji telur kuning
     1/4 tsp garam

C) 260 g tepung naik sendiri(ayak dulu)

D) 1 tsp cocoa powder
     1 tbsp chocolate emulco

Cara membuatnya :

1. pukul A sampai light dan fluffy

2. Pukul telur putih dgn garam, masuk gula sikit2 pukul sampai jadi fluffy.masuk telur kuning satu persatu dan pukul lagi sampai jadi thick dan creamy.

3. Satukan bahan A dan B, kemudian barulah dimasukkan tepung yang telah diayak.

4. Bahagi kepada 2 bahagian. 1 bahagian campur dgn bahan D. Satu bahagian warna asal.

5. Letak adunan diselang warna,dalam 8x8 acuan.

6. Bakar dengan suhu160 'c  selama 45 minit hingga masak.

 
macam biase, kalo alyssa ada bagi sumbangan menolong kite buat kek ni walau sikit je nolongnye..dia nak jugek muke dia ngan kek tu..



KALAU TIDAK ADA BAHU UNTUK BERSANDAR, SELALU ADA LANTAI UNTUK BERSUJUD

4 comments:

TopsyTurvyMum said...

seri,
mak aii..betul2 gambar tu depan muka...mmg puas hati sampai terasa nak buat! dah le kita ni pun peminat kek marble:)

mummyseri said...

ttm..
ngeee..taktahu la smpai bile nak inteprem muke ngan kek tu..seb bek rambut pendek..kalo pnjg haru.. kek rambut jd nye nnt :)..
bile free n suke try lah yek..

Jiya said...

hikhik.. dak kecit tu enterprem plak. nak jd model kek ker tuhhh??

Deliah's Deli said...

salam mseri...comey tul model cilik tu smpai x prasan ada marble kek kat sinun-hehehe :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...