Berry Custard Tart Slice

Memang berkenan sangat tengok slice tart ni kat umah TTM ..
sebab terlammmpaula bekenan ni da masuk yg ketiga kali bikin..
hehe so jgn tanyalah yek sedap atau tak..
jawapannya memang sedappp :)


Kali pertama ~ bikin masa nak g pulau sebagai pencuci mulut..da snap gambo,sygnya asben plak memandai kasi delete..kuciwa da kat situ..:(
Kali kedua ~dua ari lepas tu..yg tu pon tak sempat nak snap gambo..tapi kite edit tang toping boh blueberi filing..sedap jugek..

so ni kali ketiga ~ajar kawan plak buat..dipersembahkan taraa..
.
.
.
.
.
.
blueberries



strawberries

  
pastry base sebelum dibakar


pastrybase selepas dibakar dan dengan rasa tidak sabarnya kite taruk adik beradik berries tu :) biar sejuk base tu baru topping yek..
sape larat kire lah berapa banyak blueberyy tu..yang tak de keje ..kalo bz tak payah sila abaikan ajelah..

 
dah selamat ditopingkan dengan curahan penuh kasih sayang .. ;)

amacam ..teliur tak ? ni je lah yg sempat..seterusnya memang tak sempat da acara snap2..
untuk lebih terperinci cara pembikinan dari A - Z berry ni silalah ke rumah TTM yek..
kat bawah ni kite cnp resepi aje..
tq so much TTM..  i lioke it.. 


Resepi Berry Custard Tart Slice 


Bahan2 untuk pastry base:

200g butter, lembutkan dulu
1/2 cawan gula kastor
1 1/2 cawan tepung gandum, ayak
1/2 cawan kelapa parut kering.

Cara –membuatnya :

1. Pukul butter dgn gula sampai kembang.
2. Masukkan tepung dgn kelapa parut, kacau rata.
3. Ratakan dalam baking pan. Alas dulu dgn baking paper...macam ni
4. Bakar pada suhu 180C selama 12-15 minit dan selepas bakar sejukkan dalam 10-15 minit.Sementara itu bolehlah membuat toppingnya.


Bahan2 untuk Berry Topping :

450g mixed berries, (kite guna stoberi dan bluberi )
2 biji telur
2 biji kuning telur
1/2 cawan gula kastor
1 3/4 thickened cream
3/4 cawan susu
1 sk serbuk buah pala
sedikit icing sugar untuk diayak atas custard nanti bila dah masak.

Cara membuatnya :

1. Pukul telur, kuning telur dan gula  pakai whisk dgn mengggunakan tangan.
2. Masukkan thickened cream dgn susu. kacau rata.
3. Tabur berries atas pastry base tadi.
4. Gunakan penapis, tuangkan campuran custard ke atas berries
5. Bakar pada suhu 180C selama 20 minit atau sampai custard keras.
6. Selepas masak, biarkan dlm 10-15 minit, kemudian taburkan serbuk buah pala dan icing sugar.
7. Nak lebih sedap boleh disejukkan dalam peti ais.




KALAU TIDAK ADA BAHU UNTUK BERSANDAR, SELALU ADA LANTAI UNTUK BERSUJUD

7 comments:

E-na Zarina said...

sedapnyaaa! thickened cream camna yer?

mummyseri said...

Sis E-na ~ resepi asal guna thickened krim..kite tukar ke reduce fat cream nestle nyer;)..whipping krim pon bole kite da try so far so sedappp..

ijan said...

ohohoh.. sungguh menyelerakan! bestnye!

TopsyTurvyMum said...

vavavavavavavahhhhhh!!!

mengancam betul..
terasa plak nak buat lagik hihihi..

sedapkannn?? tak yah jawap sedap..dah 3 kali buat tu kita tau jawapannya hahaha!!

♥LOVE2COOK♥ said...

Whoaaaa...sedapnyaaaaa!!! Terliur je love tgk! ;)

Akak, silakan ambik awards from Love ya...yang mana suke! :)

http://love2cook-msia.blogspot.com/2010/05/awards-and-cards-receiving-day.html

xiiinam said...

Salam kenal.....


Tumpang intai-intai resepi....
Sedapnya!


:)

cik epel aka mrs.yon said...

mummyseri..nampak sedap sangat!!!
tah bile la nak try wat.... ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...