Red Bean Cake

Tq to Kak Ayu..resepi ambil kat uma kak ayu..sedap rasa kek ni..ada inti lagi..kite tak cukup acuan ada setengah dozen aje , so lebihan kite taruk dalam acuan kertas..yang ada choc chips bekalan tapau si alyssa.. 


Bahan-bahannya:-

  • 30 acuan bunga
  • 300g pes kacan merah- kite guna ready made red bean pes
  • 7 biji telur
  • 300g gula-saya gunakan 210g aje - kite pon kurangkan gula
  • 2 sudu besar madu
  • 350g tepung gandum
  • 50g tepung jagung
  • 25g ovalette
  • 2 sudu kecil baking powder
  • 90ml air
  • 1 sudu kecil esence vanilla
  • 100ml minyak
  • 50g hirisan badam- kite taruk nut dan choc chips
Cara membuatnya :-
  • Sapukan minyak kedalam acuan bunga dan letak 1 sudu kecil pes kacang merah didalamnya.
  • Pukul telur, gula dan madu selama 2 minit. Masukkan tepung gandum, tepung jagung, ovalette dan baking powder dan pukul hingga gebu.
  • Masukkan air dan vanilla esen. Kacau rata then alihkan mangkuk.
  • Tuangkan minyak dan kacau menggunakan tangan.
  • Tuangkan adunan kedalm acuan bunga dan hiaskan dengan hirisan badam.
  • Bakar didalam oven selama 20 minit dengan 175C.
Edisi terlebih suda..belalai gajah ;)

KALAU TIDAK ADA BAHU UNTUK BERSANDAR, SELALU ADA LANTAI UNTUK BERSUJUD

9 comments:

mamaaerish : said...

sdpnyer.... yummy2....

Kakasma said...

seri,ni betul betul rajin nie..kalau seri kata sedap mesti sedap tapi akak lum ade seru lagi nak buat tuh..heheh bukan per tak de stok red bean..tu laa dh panjang list nie..adehhh

Ayu said...

wah!!!..bestnya, seri punya ada letak chocolate chips lagi!!..mesti sedap ni..thanks for trying ya seri..
glad you like it!!

Ainazli said...

seri terlebih sudahhhhhhhh..tp terlebih sudah tu la yg nampak lagi ngamcam..

kak ina kl said...

salam mummyseri..rajinnya betul kamu masak macam-macam..ni mesti anak puji..mama masak sedap..langsung semangat nak masak/baking mengebu-gebu..betul tak?

zaza said...

wah.. sodapnya.. kak, bila nak bg kite try? posto2 la.. hihi

echah_syed said...

rajin..tabik spring! ;p

ijan said...

Nak yang belalai tue... hehehe... red bean ni kite suka... tp tak pernah lak makan kek ke muffin ke...

Mai salin resipi nasi carrot nie..nanti kite nak try.mekasih.hehe

mummyseri said...

eb ~ ye mmg sedap..

kak asma ~ bkn rajin kak.buat mmg untu anak2 n asben mkn..nnt akak ada stok redbin watla yek..

kak ayu ~ tq kak, mmg best kak..

ain ~ hehe over sgt ..mg sedap pon sbb garing sikit

kak ina kl ~ bile kite msk dorg suke mkn tu yg berkobar2 kak :)

Zaza ~ meh dtg sini la..nnt akak jamu zaza yek..

Kak combi ~hehe biasela kak..

Ijan ~ sedp tau nasi keret tu..nnt ijan posing cantek2 gambonyer..huhu lagilah tgk je pon tau sedap..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...