Jalan Jalan Pulau Manukan

Aktiviti bersama rakan seopis di ujung minggu..jalan-jalan ke Pulau Manukan..duariusnya seriusnya setelah lebih kurang enam tahun kite tinggal di Bumi Sabah, inilah buat pertama kalinya kite menjejakkan kaki ke Pulau ini..bukan tak pernah pergi ke pulau..pernah je sebelum ni masa kat semennjung ..tapinya memang belom habes pusing semua pulau2 yg ada..

Rasanya nak ke pulau mana-mana sekalipon pengangkutan utama sudah semestinya bot la kan..kami ke pulau dengan menaiki bot laju..memang laju betol sebab tu kepada mama2 yang  sdg pregnant adalah tidak digalakan naik bot ni..mmg bole terberanak ..padanlah kawan seopis ada kasitau sebelum ni kalo preggy jgn g pulau..inilah sebabnya..memang melambung-lambung semua kena pakai jaket keselamatan..untuk hannah pon ada kuning lagi jaketnya..hehe kiut ajekan..time pergi hannah dengan abahnya..


 terpejam je mata hannah kena tiupan angin laut..

 

Pulau Manukan menggamit kedatangan kami..wah cantik sangat alam indah ciptaan Tuhan..tak boleh cerita banyak banyak sangat..hehe nanti tak bestla kan..yok la kengkawan Jalan jalan ke sini yek..tak rugi..walau penat  tapi best..


hannah belum apa-apa lagi dah turu tertidur kepenatan naik bot agaknya...ni lah ahli rombongan 6 dewasa 5 bocah cilik yang apik kanak-kanak ribena..

 


ikan - ikan ni sangat banyak masa di jeti ketibaan..ikan sambut tetamula ni..kalo bakar cicah air asam ni..mabelesnyakannn..

amacam???..geram tak nengok iwak-iwak ikan yang comel lagi banyak tu..kite suke plak kat ikan bebelang tu..kalolah bole tangkap nak je bela :) ngeee sukeati je..
 





geng kite berenang dan mandi manda..tak ingat dunia bile da masuk lam air..padahal kite tak reti berenang.tq banyak-banyak pada ana dan juju sebab ajar kite camana nak berenang ,stay cool bile dalam air  ni..kite suke gelabah..rasa macam nak lemas dan tenggelam aje..hehe macam tula kot kalo tak reti berenang..ni dah macam pandaila sikit :)...best la plak berenang tu yek..mungkin kalo pergi lagi ke sini atau lain tempat nak la plak naik Banana Bot..


layan gambar ni aje lah dulu..ada tulis banana bot..



gadis cilik yang sebok nk berenang. dan main pasir.. 



mummy gadis cilik yang pestime  snorkeling..memula tak pandai nak kontrol pernafasan tu..hehe banyak betol taktaunyer ;).. 



ni pon pertama kali kite  tengok obor-obor secara langsung..
ni spesis yang tak bahaya..

3 lapis warna air laut tu.. cantikkan.. i/allah jika ada kesempatan nak bawa family dari semenanjung jalan-jalan ke sini..ok last..pada siapa-siapa yang berkunjung ke Sabah masukan dalam list ye Pulau Manukan ni..gerenti best..

KALAU TIDAK ADA BAHU UNTUK BERSANDAR, SELALU ADA LANTAI UNTUK BERSUJUD

16 comments:

♥cybermummy♥ said...

cantiknya pulau tu . Air jernih sangat . Kalau berpeluang nak jugak mejejak kan kaki kesana . tapi entah bila dapat pi sana :D

izahdaut said...

syoknyeee............... geram tengok beach die cantiiiiik

rose --{@ ibuRafiq @}-- said...

cantiknye..subhanallah..

mmg memukau mata terutama pemandangan & ikan2 tu..

pulau ni berapa jauh dari KK ye?

TopsyTurvyMum said...

Subhanallah..

jernihnya air..comel2 ikan..pernah sekali je snorkeling kat Pulau Kapas zaman muda2 dulu..

kalau kita nak gi sana, boleh la mummyseri, jadi tourguide ye?

[-suziey-] said...

waaaaaaaa pulau manukan..oooo akak dok sabah ke? sy g sabah bln 6 ni..insyaAllah..mmg nk singgah pulau manukan ni..

kak..nnti bole la amik peluang jmpa jap kan..kalu ade jodoh la..akk kt mane? bole la btau nk stay kt hotel mane best n mane tpt2 yg best..kami mmg nk terjah pulau2 je kt sabah ni..hehe..

kaakzana said...

waaa....6 tahun baru gi Pulau Manukan, akak ni ntah bila agaknya. Mungkin bln july nnti, adik ipar dtg dgn bini dia.

ramai org kat pulau? akak tak suka sesak2, buat sakit hati je...

indahhouse said...

salam kak,
bestnya nampak air biru2 tu. jrnih! yg kat pangkor pun tak sejernih tu kak...geram tgok ikan...hihi

geraugebang said...

bestnyer...kalau masak asam rebus pun best...tapi tak tahan lah tengok...mesti nak amik buat masak.

mummyseri said...

kak iken ~ dialu2kan akak dtg sini..kite jd pmndu pelancong yek:)

mummyseri said...

izah ~ mmg syokkk pantai mmg cantekk

rose ~ mehlah dtg sini..naik bot lam 30minit smpailah di pulau..dekat aje x la jaoh..

TTM ~ boleh aje ..dtglah dialu2kn sesangat..

Suziey ~ hehe akak stay kt kk ni aje..ye nnt dtg sini bgtau,,mmg bole jumpe i/allah berkesempatan punya..

Kak Zana ~ masa kami g tu mmg ramai sbb baru gaji n ujung minggu satu..sesak la jugek..kena pilih waktu yg x ramai la..
so far ok, surau pon ada..

Indahhouse ~ Wsalam..aka pon penag g pangkor tp dulu la..da x ingat air laot kt sana..meh la dtg jenjalan sini..

Kak Gerau..hehe akak yg nengok dr jaoh pon gerammm apatah lg kite yg engok real ni..sabo ajelahhh..

DrSinga said...

hmmmphhh...
jeles....
kita nak pergi....
jernihnya airrrrr!!!!

deela~ said...

wah bestnya... nk pg honeymoon kat cni lar, ok x?
kak seri, nk blaja bhsa jawa... he3 =P

mummyseri said...

KAK IS ~ Hihi best tau kak..dtgla..bleh kite jumpoe akak kt sini :)..

mummyseri said...

Deela ~ moh le dtg sini honeymun nnt:)
ahkak tak la terror...sikit2 bolehlah..:)

ijan said...

bestnye main laut! cantik betul pantai dia...

Hehe.. comel hannah pakai spek hitam tue.. ranggi gitew! :)

Ainazli said...

cute sungguh anak2 seri ni..yg alisya dr dulu lagi kita berkenan..kekekhhhh..kita pun suka n selalu g pulau ni, rasanya dah lebih 10x kot..tiap x org datang tempat tulah yg kita bawak..selalu ain g pagi2 ombak tak kuat sangat lagi n balik sebelum jam 1pm..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...