Blueberry Cheese Tart



Aktiviti mengetart pada ujung minggu sebelum2 ni..kali ini kite guna resepi kat rumah  Mamafami sumber asal resepi dari chef anuar..ok kulit tartnya..kite suke..inti blueberry kite taruk kat dalam tart dan corak bunga atas tart tu kite terpikat tengok kat uma kak Ita..comel je tart yang kak ita bikin so kawan2 boleh jengah ke uma kak ita yek ;)..




Resepi Blueberry Cheese Tart -Mamafami


PASTRY
Source : Chef Anuar

Ingredients :

160g butter
80g castor sugar
1 teaspoon vanilla
a pinch of salt
1/2 egg
250g flour


Method :

1. Beat butter and castor sugar till well combined. Add in egg, vanilla and salt.
2. Add in flour and mix till a soft dough is formed.
3. Keep in the regfrigerator for about 30 minutes.
4. Press into the tart shells moulds and prick some holes onto the pastry.
5. Bake for 20 minutes or until golden brown in a preheated oven at 180 C

FILLING
Source : Chef Alex Goh

Ingredients :

250g Philadelphia Cream Cheese
60g castor sugar
20g butter
1 egg (grade B)

Method :

1. Cream the above ingredients. Place in the piping bag.
2. Pipe the filling onto the tart shells.
3. Place a bit of blueberry pie filling on top and using a toothpick, make a pattern on top.
4. Return to the oven and bake for another 10 minutes, using the bottom heat only.




KALAU TIDAK ADA BAHU UNTUK BERSANDAR, SELALU ADA LANTAI UNTUK BERSUJUD

15 comments:

Chik Mimi said...

seri beh tahan tenguk tartnya yg cumei tu lukisannya pun comei je

rose --{@ ibuRafiq @}-- said...

my feveret!

izahdaut said...

waah..mengetart ye..suke la corak tu. sedapkan sebab cheese tuuuu. tepuk tangan tepuk tangan sebb cheese tat yg cantik.bleh amik oder la ni

TopsyTurvyMum said...

blum pernah merasa blueberry cistat lagi...ramai yg membuat harus la sedap kann??

nak buat sebijik2 adalah sgt M:P

mummyseri said...

Kak mimi ~ saje try yg resepi tu..so far ok ..bantai aje corak tu tak leh lawan kak ita lagi:)

mummyseri said...

ros ~ oyeke..sedapkan:)

mummyseri said...

izah ~ biase2 aje..kite pon suke yang tang corak tu tapi anak n asben plak tanya mana blueberry..dorang suke yang kat atas tu lagi inti dari yg kat dalam..

mummyseri said...

TTM ~ alalala siannyer..kalo dekat kite antokan kasi rase tau..
sedap tau..cubelah..meh ..meh kite tiupkan vitus R..fuhh fuhh..

[-suziey-] said...

waaa tanteknya..feveret sy tu...

kakyong said...

sedapnya.. nak juga...

Azita Zain said...

cistat mmg sedap!!!!

SyaNa_SaN said...

hye mummyseri,

nk try lah buat cheese tart nie!! doakan cheese tart saya menjadi yer!! wee =)

Jiwe selerak said...

alaa c0mey nye.. urm msty sedapp
nti kak seri ajr lia ehh

AdNil^ZaHroN said...

pki jem blueberry yg biasa tu je ke??
yg corak kt ats tu pki ape??

shaza said...

kak mbik la order.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...