Sosej Roll

Sebelum di make up kan ...


oh ye..lupe lah plak..mesti wajib pakai baju dulu..separuh dedah sikit..tak boleh penuh ..kang tak nampak pulak :P


 dah make upkan..tapi lipstik merah (sos cili) tak boleh pakai..pakai lip bum je (mayonis)..
karang tak pasal budak kecik dua orang tu menjerit kepedasan :).. 


Resepi Sosej Roll - Cik Mat Gebu..(ambik kat uma Kak Ain)..

Bahan doh :

300 g tepung gandum
55 g gula halus
1/4 camca teh garam
1 camca besar susu tepung
1/2 camca teh bread improver
30 g minyak sapi (guna mentega pun ok)
1 1/2 camca teh instat yeast
30 g telur (1 biji telur, kocok sedikit dan timbang)
100 ml air suam
50 ml air (xtra)
 
Cara membuatnya :
  1. Dalam air suam, masukkan instant yeast dan 1 camca teh gula halus (dari 55 g gula dalam resipi), kacau rata dan biar berbuih.
  2. Satukan semua bahan2 lain kecuali minyak sapi@mentega, gaul rata dan bancuhan ragi rati. 
  3. Uli dan tambah air (yang xtra 50 ml tadi) sedikit demi sedikit sehingga menjadi doh. 
  4. Tambah minyak sapi@mentega dan terus menguli hingga mendapat doh yang licin, kenyal dan tak melekat di mangkuk adunan.
  5. Bulat2kan doh, tutup dengan plastik bersih dan perap 50 minit. 

Kaedah lain :
  1. Satukan semua bahan2 doh dalam breadmaker, pilih setting untuk "DOH" dan tekan "ON", tunggu hingga siap.



Memang betul kak ain cakap , walau guna tepung gandum hasil roti ini sangat memuaskan hati..lembut aje :)
jadinya inilah alternatif bile tepung roti dah habis tapi semangat nak meroti datang..memang tak rugi buat..
nak tengok gebu gebasnya roti yang kak ain bikin..klik sini .. asal dari uma Cik Mat Gebu ..terima kasih cik mat sebab share resepinya..

ini kitenya versi..(pedas )
sapu cili tuna dan campak sosej sikit abes tonggek semuanya..


 mummy pon takmo bertabaruj :) 
pakai lip bum mayonis saje (")


KALAU TIDAK ADA BAHU UNTUK BERSANDAR, SELALU ADA LANTAI UNTUK BERSUJUD

7 comments:

ain said...

wahhh...mcm2 versi ni. lg kreatif!

TopsyTurvyMum said...

walaweiii!!

meleleh saliva tgkkk..especially yg siap ber lip bum tu haaa..

esok ler nak me'roti':)

mummyseri said...

Kak ain ~ biasa jelah kak,bkn kreatif sgt men campak2 aje..

mummyseri said...

TTM ~ opsss nah tisu :)lap snirik ek salive tu :)..
ye esok saliva kite lak kuwo tgk roti kat aussie nun..

indahhouse said...

salam mummyalissa,
Ini yang buat saya geram nengok..hihi. bsarnya pic sosej roll tu. dah bole saya ngap separuh...hihih

izahdaut said...

seri huwaaaa comel bebenor roti nye bile dah mekap..nk try gk la resepi ni plak....

♥LOVE2COOK♥ said...

Whoaaaaaa I liked ur presentation kak! Simply superb with those captions! hehe ;)

Akak, there r some awards waiting for U at my space! Pls collect 'em ya! :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...