Roti Putchi Kentang


Resepi Roti Putchi Kentang

Bahan-bahan;
  • 200 g tepung roti
  • 4 g yis(lebih kurang 1 sudu kecil)
  • 80ml air suam
  • 1/2 sudu kecil garam
  • 30g gula
  • 40g butter
  • 1/2 biji telur
inti - 1 biji kentang direbus dan dilenyek + 1 sudu besar mayonis+ sikit lada sulah.

Cara membuatnya :
  1. Masukkan semua bahan di dalam mangkuk adunan dan uli hingga lembut dan tidak melekat pada tangan.
  2. Perap sehingga naik dua kali ganda kemudian tumbuk2 doh untuk keluarkan angin. bahagikan doh pada 10 bahagian kecil dan biarkan 8 atau 10 minit.
  3. Bentukkan doh bujur dan hiris tengah tengah doh dgn pisau dan isikan intikentang tadi.Taburkan sedikit oregano ataupun hirisan daun pasli. Biarkan  selama 40 minit baru dibakar. Bakar pada suhu 180 darjah selama 20 minit ataupun permukaan roti menjadi perang.
  4. Boleh juga dibentuk bulat letak isi kentang dan gunting permukaan atas doh (bentuk X)
  5. Sejukkan atas redai dan amat sesuai sebagai sarapan pagi ataupun minum petang selamat mencuba.


*kite dan bujurkan doh tapi bile kembang jadi bulat jugek..agaknya tak cukup bujur;)
 jadilah roti ni bulat cam tuan dia jugek..
* kite tabur daun oregano..sedap ada bau cam pizza ..
*pastu kite g taruk sikit cheese kat atas tu..
Tq Ros..kite ambil resepi kt uma dia..kengkawan semua boleh intai roti ni buatan ros kat uma dia..klik sini :)


KALAU TIDAK ADA BAHU UNTUK BERSANDAR, SELALU ADA LANTAI UNTUK BERSUJUD

7 comments:

TopsyTurvyMum said...

gebusnyeee...

tak tahan tgkk...

bila nak e-mail ni? hehehe

cikmanggis said...

salam..lama tak singgah umak mummy ni..apa khabar?ada roti...hmmm sedap jugak ni..tak pernah dengar nama ni:)

DrSinga said...

camera baru ya???!!!
:)

Chik Mimi said...

Alahai seri bak le sikit virus R meloti ke akakmu ni

tunbegia said...

sungguh rajinns,

salamm,

Ayu said...

salam seri, wah ini tak boleh tahan ni tengok roti..dah lama akak tak meroti, nak buat breadmaker dah tunggu hari..nak uli sendiri malas...mintak seri punya boleh tak?>.

mummyseri said...

TTM ~ kite da email ;)

Sis manggis ~ wsalam kak, kabarbaik aje..aah kite pon pestime ni buat , amik kt uma ros..try la kak..

Kak Is..hehehe tadelah pic je yg baru, ..

Kak mimi ~ fuhh fuhh ..kite da tiup ni virus R kat akak..pas ni keluarlah pelbagai roti ;)

Tun Begia ~ untuk anak n asben mmg kena rajinkan diri :)
tq sudi singgah sini..

Kak ayu ~ bole saje kak..ameklahhh..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...