Blueberry Finger Bun


Resepi ni kite ambil kat uma KakNor~secubit garam..
tq kak ..memang best bun ni..macam biasa bekalan untuk esok..


Teruja dan semangat berkobar2 masa buat roti ni..blueberry pon over..sebelum masuk oven macam cantek je la..



haaa  tengoklah pas dah keluar dari oven..tinggi rendah, bonjol sana sini..semua ada..dan beribiru pon dah tak cantek lagi..tapi yg penting sedap..



RESEPI BLUEBERRY FINGER BUN

doh:
380gm tepung high protein (tpg roti)
3 sudu besar susu tepung
80gm gula castor
3 sudu kecil yis segera
1 bj telur A
100ml air
100gm water roux
1/2 sudu kecil garam
30gm butter
30gm shortening

topping:
blueberry filling (diblend halus)
kastard

kastard:
1 cawan susu fresh
2 sudu besar kastard
2 sudu besar gula
~~
campurkan kesemua bahan dan panaskan atas api sederhana
kacau supaya tidak berketul/hangus
masak hingga sedikit pekat
padamkan api dan biarkan sejuk baru digunakan

Kaedah 1 .. jika menggunakan BM:
  1. Masukkan bahan cecair kedalam BM spt air dan telur. Kocokkan sket dgn garfu.
  2. Masukkan kesemua bahan2 lain kecuali butter dan shortening.
  3. Pastikan gula dan yis diletakkan di penjuru berasingan dari garam ini kerana gula akan lebih mengaktifkan yis manakala garam pula mengurangkan/mematikan yis.
  4. Tekan suis on pd BM dan bila doh dah mula membentuk bulat masukkan butter dan shortening.
  5. Biarkan proses menguli hingga selesai.
  6. Utk menghasilkan doh yg lebih lembut, ulangi proses menguli utk 2 kali.
  7. Setelah selesai proses menguli, biarkan doh naik 2x ganda.
  8. Bahagikan doh kepada 20 atau 22 bj dan bulat2kan.
  9. Rehatkan lebih kurang 15 minit.
  10. Ambil sebiji doh dan canai nipis.
  11. Gulung doh dan gelek2 sket hingga doh membentuk jejari lebih kurang 4 atau 5 in panjang.
  12. Susunatur kedalam loyang pembakar yg dah disapukan butter.
  13. Buat hingga habis dan biarkan doh naik lagi 2x ganda.
  14. Spraykan sedikit air keatas doh supaya permukaan doh tak terlalu kering masa proses membakar.
  15. Picitkan blueberry filling yg dah diblend atau kastard keatas doh yg dah naik.
  16. Bakar doh dgn kepanasan oven 180 -190C lebih kurang 20 - 25 min atau sehingga masak.
  17. Sapukan sedikit butter ke atas roti yg dah dikeluarkan dr oven (utk mengilatkan permukaan roti)

Kaedah 2 .. jika menguli menggunakan tangan:

  1. Masukkan yis, sedikit gula, 2 sudu tepung dan 100ml air kedalam sebuah mangkuk. Kacau hingga sebati dan biar hingga naik dan berbuih.
  2. Masukkan tepung roti, susu tepung, garam, lebihan gula ke dalam satu bekas berasingan. Kacau2 hingga rata.
  3. Masukkan telur dan water roux. Gaul hingga sebati baru la dimasukkan bahan no1.
  4. Gaul lagi hingga hampir membentuk doh, masukkan butter dan shortening, sedikit demi sedikit. Adunan mungkin agak lembik tp teruskan menguli.
  5. Uli hingga doh menjadi kenyal dan lembut. (kalau masih terlalu lembik boleh la ditambah sedikit tepung dan uli lagi hingga lembut)
  6. Tutup bekas dgn rapat atau boleh menggunakan plastic cling supaya udara tak keluar.
  7. Biarkan doh naik 2x ganda dan boleh la teruskan dgn step no8 dan seterusnya.

KALAU TIDAK ADA BAHU UNTUK BERSANDAR, SELALU ADA LANTAI UNTUK BERSUJUD

14 comments:

ain said...

cantik sgt tu roti seri!! geram akak tengok!

izahdaut said...

mmg best roti ni..nak buat jugak lah..bila dtg vit R la..

Ayu said...

salam seri, cantik nampak roti seri tu..nampak lembut aje..pandai seri meroti!

mummyseri said...

kak ain ~ kite yg buat geram tgk mase belom bakar tu..:)seb bek lembut je..

mummyseri said...

Izah ~ ye dtg tu nnt vit R..msti buat punya :)

mummyseri said...

Kak Ayu~ cik bm yg tolong uli kak..kalo pakai kudrat tgn sah2 cam malas jugek..tp mmg lembutla..puashati kak:)

TopsyTurvyMum said...

walaweii..gebuss...nampak lembut sgt!

harus di cubakkk!!

"MULAN" said...

adei, kita suka makan bun tapi bila buat roti selalu tak jadi.. sedey la..

indahhouse said...

salam kak,
wah...teksturnya cantik kak. memang menjadi resipi ni,kan?

CatlinaFly said...

seri, jom join sini jom jom jom!ade lucky draw + free review!

CatlinaFly said...

seri, jom join sini jom jom jom!ade lucky draw + free review!

http://makanmakanbycatlina.blogspot.com/2010/05/food-blog-review.html

mamaaerish@eb said...

slm,
eb nk mtk emel add boleh?... eb nk invite msk blog sbb terpaksa privatisekan... sori yer sshkan... tq..
abbyal_bakri@yahoo.com

ijan said...

Wah tersangat sangat la gebu roti tu... rasa nak kunyah terus je... hehe..
Cantik nye layout baru dia :)

K.Nor said...

salam seri, alhamdulillah.. lembut dan gebus jer bun ni kan.. tq ya sudi mencuba bun ni.. nk tunggu mood rajin gak dulu ni utk buat lagi :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...