Ikan Jeruk Goreng


Inilah ikan jeruk goreng atau boleh juga dipanggil Pekasam..ada sape sape penah makan tak ye ? sini manalah ada pekasam yang macam kat semenanjung tu..ikan jeruk ni tak nampaklah rupa ikan cuma isi ikan aje..ini kiranya sabahannya makananlah..kite telah diperkenalkan oleh kawan kat pejabat..sekali makan terus suke..sedap dimakan bersama bawang dan cili api yang digoreng..memang terangkat makan dengan nasi panas panas..kalo tengok kat cadangan cara makan tu katanya "perahi limau nipis"..kite tak buat pon..sedap dengan cara yang bawang campur cili tu aje..



Testimonial : (cewahhhh.. macam jual produk la pulak :).. kite ada bagi mak chor kite rasa dulu (datang sini bulan lepas), ..dan maklumbalasnya yang kite terima darinya "sedap kemain siap bekikis periok nasi engko"..maknanya mmg kena lah citarasa tu kan....sedaplah tu..
credit to empunyatuan..Mama enterprise, Bongawan Papar dan terima kasih banyak-banyak to my kak CC kat opis sebab memperkenalkannya..jika sebelum ini bawa balik ikan pekasam semenanjung ke sabah dan selepas ini bolehlah bawa balik pulak ikan jeruk goreng sabah ke sana...







KALAU TIDAK ADA BAHU UNTUK BERSANDAR, SELALU ADA LANTAI UNTUK BERSUJUD

10 comments:

ijan said...

Aduss sedappnye pekasam!!! ikan t dah siap goreng ye kak dalam bekas tue?

ain said...

akak pernah sekali je rasa ikan pekasam kat umah mak dulu2. mmg sedap!!

salamdariborneo said...

sedapnya nampak,ni kalau kelaparan ikan pekasam malaya bole le cari ikan jeruk goreng ni.

Jiya said...

x penah makannn.. beli kat na kak?? cam sedappp jek.. terliur dah ni

mummyseri said...

Ijan ~ mmg sedap ijan..aah da siap grg tu tambah bwn n cili je la lagi..nk grg balik pon boleh :)

Kak ain ~ oyeke kak..kalo kt sana sng la nak cari ikan pekasam kan..

kak Maria ~ aah kak ..da takde pekasam semenanjung ..yg ni pon ok.. :)

JIya ~ akak pong baru je makan ni..beli dari kawan..tmpat asal bongawan papar..

mamaaerish : said...

wah cam bestjer... leh order x?... ;p

Sue @ Nenie said...

Salam...Belum pernah makan ikan perkasam pasal rasa pelik bila tengok abuk kayu menyaluti ikan tu...

Kalau bagi yang isi saja cam gini, emmmm...belum cuba belum tau...

mummyseri said...

mama aerish ~
bisa diatur eb kalo mahu..:)
tp percayalahh mmg sedap..

mummyseri said...

sue@nenie ~ hehe sue bkn abok kayu maa..beras tau yang diperam brsama ikan tu..so jdla pekasam..

kalo yg ini terus isi ikan..lagila senang n sedap dimakan..

mamaaerish : said...

eb nak... camner?... hik3... maklum mak yong nih cpt tringin mknn malaysia timur... rindu bah... :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...